rekat

rekat

rekat

rekat

سیلاب چیست؟

 آب خواص بسیار مهمی دارد اما گاهی هم  به پدیده‌ای تبدیل می‌شود که انسان را با مشکلات بی‌شماری مواجه سازد.

یکی از آنها سیل است که سالانه جان بسیاری از افراد را می‌گیرد. پدیده طبیعی که کشتار توسط آن از هر بلای طبیعی دیگری بیشتر است. برای درک بیشتر این پدیده بهتر است به آن کارشناسانه‌تر نگاه کنیم:


آب‌ها از کجا تامین می‌شوند؟‌  

مقدار آبی که روی کره زمین وجود دارد در قرن‌های متمادی، متفاوت بوده است. گاهی اوقات گرمای بیش از حد هوا موجب بخار شدن آن می شود. اما با این حال چرخه آب در  زندگی بشر همچنان ثابت مانده است. این چرخه به صورت زیر ادامه می‌یابد:

1- آفتاب آب موجود در دریا و اقیانوس را گرم می‌کند

2- آبها بر اثر حرارت بخار شده و به آسمان فرستاده می‌شوند.

3- آب موجود در آسمان خنک شده و در طی مراحلی به ابر تبدیل می‌شود.

4- زمانی که ابرها به اندازه کافی سنگین شدند باران‌ها پدید می‌آیند.

5- باران بار دیگر به زمین رفته و جذب دریاها و اقیانوس‌ها می شود.


این چرخه قرن‌هاست که به همین شکل ادامه یافته و به همین علت است که مقدار آب موجود در زمین همواره به شکلی نسبتا ثابت باقی مانده است.اما آنچه که باعث به هم خوردن این چرخه و در نتیجه جمع شدن بیش از حد آب روی زمین می شود تغییرات جوی ناگهانی هواست که سیل را پدید (می آورد).

 کلمه «سیل» بمعانی طغیان کردن آب، زیر آب رفتن گستره‌ای از زمین و طوفانی شدن می‌باشد(منبع)  


سیل معمولا زمانی بوقوع می‌پیوندد که یک سطح پست زمین از آب پر شده باشد. بدترین حالت‌های سیل رودخانه‌ای معمولا در زمین‌های حاشیه‌ای یک رود جاری می‌شود(منبع)


 سیل یکی از رویدادهای طبیعی است که هر ساله موجب تلفات انسانی، دامى و خسارات به ساختمان ها، تأسیسات، باغات، کشتزارها و منابع طبیعى می شود.(سایت منابع طبیعی  )


سیل یکی از زیانبارترین بلایای طبیعی است که طبق آمار سازمان ملل متحد دریک دهه در ۱۳۰موردرویداد بزرگ بیش از۶۱۰۳نفر تلفات انسانی و۹.۰۶میلیارد دلار خسارت اقتصادی محسوس بجا گذاشته است تنها در بین سالهای ۱۳۷۱-۱۳۶۱تعدادسیلابهای مهم کشور به۴۸۱مورد رسیده است وخسارت جانی در این سیلابها اعم از کشته یا مجروح بیش از ۶۳۲نفربوده است .(منبع)


در هنگام بارش باران و برف, مقداری از آب جذب خاک و گیاهان می شود, درصدی تبخیر میشود و باقیمانده جاری شده و رواناب نامیده می شود. سیلاب زمانی روی می دهد که خاک و گیاهان نتوانند بارش را جذب نموده و در نتیجه کانال طبیعی رودخانه کشش گذردهی رواناب ایجاد شده را نداشته باشد. بطور متوسط تقریبا 30 درصد بارش به رواناب تبدیل می شود که این میزان با ذوب برف افزایش می یابد .(منبع)


در خلال یا پس از یک بارندگی شدید ، مقدار دبی رودخانه به سرعت افزایش یافته و درنتیجه آب از بستر عادی خود سر ریز نموده و دشت سیلابی و مناطق اطراف را دربر می‌گیرد از انواع سیلاب ها می توان به سیلاب های منطقه ای، ناگهانی، سیلابهای ناشی از شکست سد و ... اشاره نمود


 تفاوت سیل با طغیان


سیل حرکت آب به صورتی که هر چه در مسیر خود دارد را به همراه ببرد و طغیان به سکون این آبها و پیوستن آن به آب رودخانه‎ها، دریاچه‎ها و در نتیجه بالاآمدن سطح آبهای جاری و زیر آب رفتن مناطق مسکونی و کشاورزی گفته می‎شود. معمولاً طغیان در پی سیل بوده و به همین علت هر دو را به یک معنی به کار می‎گیرند (منبع)


همانطور که می دانیم، سیل از بلایای طبیعی است که همه ساله در گوشه و کنار جهان اتفاق می افتد و باعث خسارت های مالی و جانی زیادی می شود. سیل‌ها می‌توانند بسیار خطرناک‌تر از طغیان رودخانه‌ها عمل کنند زیرا فشار بسیار بیشتری دارند و می توانند بسیار قدرتمند باشند. فشار بیش از حد آب هنگام به راه افتادن سیل است که بیشترین تخریب را به همراه خود دارد و می‌تواند به راحتی اتومبیل‌ها را حرکت داده و خانه‌ها را تخریب کند. خطرناک‌ترین انواع سیلاب‌ها همان سیل‌های ناگهانی هستند که شهروندان از وقوع آنها کاملا بی‌خبرند و به طور ناگهانی با آنها مواجه می‌شوند. این سیل‌های ناگهانی معمولا بر اثر بارندگی بسیار زیاد در کوهستان‌ها اتفاق می‌افتد که طی آنها بخش زیادی از آب باران بر روی زمین جاری شده و به طور ناگهانی و با فشار روانه نقاط پایین دست (می‌شوند)

منبع : http://gisbarzok.blogsky.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.